מדוע גוגל רעה ליהודים

בהגדת הפסח של עולם הטכנולוגיה כיכב במשך שנים ארוכות פרעה אחד ויחידי – ענקית התוכנה מיקרוסופט. משחקי הכוחות בין הטובים והרעים היו ברורים לחלוטין לכל טכנולוג מצוי: כל מה שקשור לביל גייטס וחבריו מהווה את הרוע המוחלט, ואילו בחבורת הטובים נמנים כל אלו שמנסים לשבור את החלונות של מיקרוסופט.

כשחברת גוגל ושתי קברניטיה סרגי ברין ולארי פייג' החלה לתפוס תאוצה בסוף שנות התשעים, היה ברור כי אתר החיפוש השאפתני הוא אלטרנטיבה אטרקטיבית יותר, מתוחכמת יותר ובעיקר מוסרית יותר לשליטים המונרכים של עולם הטכנולוגיה עד אז.

תקופת הגדילה העצומה של גוגל בתחילת שנות האלפיים עוד המשיכה להציג תמונה נקייה מבעיות מוסריות. התדמית הנקייה של החברה עם האינטגרל רק עשתה את הפיניש האחרון כשהשיקה רשמית את סלוגן החברה "אל תהיה רשע". גוגל הפכה לא רק לחברה מוסרית, אלא לכזאת שמטיפה לטוהר מידות ועבודה נכונה.

השנים האחרונות היוו את שנות ההתפכחות מחלום המוסריות הוורוד. עם הפיכתה של החברה למונופול בתחום הפרסום באינטרנט, הפכה המציאות המוסרית ליותר מאתגרת לסרגי ברין, האחראי על מדיניותה המוסרית של החברה.

השליטה של גוגל בסוג הידע שמקבל המשתמש, והמידע העצום שיש לחברה על גולשיה, הופך את גוגל לזאת ששולטת בכמה מוסרית תהיה. "הרע", אמר לאחרונה אריק שמידט מנכ"ל החברה בהתייחסו לסלוגן החברה, "הוא מה שסרגי אומר שהוא רע".

הפרסומים בחודשים האחרונים על הידרדרותה המוסרית של גוגל הביאו אותנו לנסות לעשות סדר ולהסביר, למה גוגל רעה ליהודים (ולשאר).

כי "לכוח יש נטייה להשחית, וכוח אבסולוטי משחית לחלוטין"
כשהפילוסוף לורד אקטון טבע את המשפט המפורסם במאה ה-18, לא היה לו מושג כמה רלוונטיות יקבלו הדברים כשמדובר בעולם הטכנולוגיה. בימים כמו אלו,
בהם לגוגל שליטה אבסולוטית כמעט בעולם הפרסום והחיפוש באינטרנט, קשה שלא להיזכר במשפט החכם ולהצביע על גוגל.

כי עינו של האח הגדול תמיד פקוחה
לאחרונה הכניסה החברה לשימוש את מתודת הפרסום תלוי העניין – שיטת הפרסום החדשה העוקבת אחר הרגלי הגלישה של המשתמשים ומתאימה להם את הפרסומות המתאימות להם. משמעות העניין היא שגוגל עוקבת אחר הרגלי הגלישה של משתמשיה והופכת לגוף עם כמות המידע הגדולה ביותר בעולם על צרכניה.

כי עינו של האח הגדול תמיד פקוחה 2
לפני כמה ימים פורסמה ידיעה על כפר קטן באנגליה בו סילקו התושבים מתקיני מצלמת שירות של Street View של גוגל, המצלמת תמונות של רחובות ומציגה אותם באינטרנט. "באיזה רשות מישהו מצלם את הבית שלי", סיפר פול ג'יקובס לעיתון הטיימס הלונדוני, אחרי שהנהיג קבוצה שגירשה את ענקית התוכנה משכונתה מחשש שתמונות אלו ינוצלו על ידי גורמים עבריינים. התמונות של גוגל חוטאות פעמים רבות במציצנות, וסופגות תלונות רבות ברחבי העולם.

בגלל חוק האנטי-טראסט
כי כריסטין וארני, הממונה החדשה בידי ברק אובמה למדיניות האנטי-טראסט במשרד המשפטים האמריקאי חושבת ככה. חוק האנטי-טראסט או חוק התחרות האמריקאי, נועד להבטיח תחרות בריאה וחופשית בין ישויות כלכליות בארצות הברית, ולמנוע מונופולים של חברות בשוק האמריקאי. אחת החברות המפורסמות שסבלה מחוק האנטי-טראסט היא מיקרוסופט שנתבעה בשנת 1998 על השתלטותה על שוק הדפדפנים.

ב-11 ביוני 2008, הרבה לפני כניסתה של וארני לתפקיד, השתתפה המומחית בפאנל שמומן על ידי קרן האנטי-טרסט העולמית. כשנשאלה על עתידה של גוגל אמרה וארני כי "מיקרוסופט בעבורי היא המאה שעברה, הם לא הבעיה. הכלכלה שלנו תמשיך לראות בעיות, פוטנציאלית עם גוגל כיוון שזו רכשה מונפול בפרסום באינטרנט".

עוד הוסיפה וארני ואמרה שכמו שהיו חברות שהתלוננו על מיקרוסופט לפני שהחברה קיבלה את תביעת האנטי-טראס, יהיו חברות שיטענו את אותם הדברים כנגד גוגל. הכניסה של וארני לתפקיד הממונה כשמאחוריה הדברים הברורים הללו, מסמלים מה עתיד להתרחש בגוגל בשנים הקרובות.
כי ההסכם שחתמה גוגל עם יאהו הראה מה טבעה האמיתי של החברה
ביוני אשתקד חתמו שתי החברות כי גוגל תפרסם באתר של המתחרה יאהו. הסכם זה, היה עתיד לחסל את מה שנותר מהתחרות כנגד גוגל ולהביא לשליטה כמעט מוחלטת של הענקית בפרסום באינטרנט. "אם נעשה את העסקה הזאת עם גוגל, יאהו תהפוך להיות חלק מגוגל ומיקרוסופט לא תוכל להיות חזקה מספיק כדי להישאר בסיס כשלעצמה", אמר ג'רי יאנג המנכ"ל לשעבר של יאהו. ההד התקשורתי מההסכם הבעייתי, בנוסף לחשש שהוא יבוטל על ידי מחלקת המשפטים, הביאה את גוגל לסגת מההסכם.

כי לגוגל מנגנון עדכון אוטומטי אגרסיבי במיוחד
התקנה של גוגל ארת' 5.0 במחשבי מקינטוש מכילה הפתעה למשתמשים – יחד איתה נוסף גם מנוע העדכון של החברה. מנוע העדכון של גוגל לא רק שמותקן בלי לקבל את אישור המשתמש ופועל באופן בלתי פוסק, אלא גם בלתי ניתן לכיבוי.

ויל שיפלאי, מחבר רב המכר Delicious Library טען לאחרונה על מנוע העדכון החדש כי "זהו מקרה קלאסי של עיצוב במחשבה שמטרתה החברה ולא המשתמש". מנוע העדכון הפעיל כל הזמן יוצר פתח לבעיות רבות בניהם חוסר שליטה של המשתמש על משאבי המחשב, ופגיעה בלתי נשלטת בבטיחות הגלישה.

כי גוגל מסכימה עם הצנזורה הסינית
במקום לתפוס עמדה בנושא כה ברור כמו צנזורה של העם למידע באינטרנט, גוגל נכנסה ביודעין לשוק הסיני כשהיא יודעת שתצטרך לצנזר אתרים בעבור הממשל.

בגלל האוכל
כי בקפיטריה של גוגל האוכל בחינם: ומישהו אחר צריך לשלם על האוכל הזה.

באמת מנוע החיפוש הטוב בעולם?
כי כשמקישים בגוגל "יותר רשע מהשטן" (More evil than satan) השם של גוגל צץ ביחד עם מיקרוסופט. כבר אמרנו מנוע החיפוש הטוב בעולם?

פורסם במקור בnrg

9 תגובות

מתויק תחת מהחומר אל הרוח

9 תגובות ל-“מדוע גוגל רעה ליהודים

  1. אורן

    מעניין מאוד, תודה
    .
    מצד שני, גוגל צועדת כל הזמן על פי תהום
    .
    שתי דוגמאות אפשריות לירידת קרנה של גוגל:
    1. מנוע חיפוש טוב יותר ישטוף את העולם (ובינינו, גוגל הוא מנוע די בינוני)

    2. להכות בגוגל בתחום הפרסום. למשל, אם יאהו היתה פותחת את ה"אדוורדס" שלה לכל העולם, וגם נותנת בשנה הראשונה 95% מהרווח למפרסמים – גוגל היתה מפסידה לקוחות רבים ןוהון עתק.

  2. הכוח משחית, זה נכון לגבי כולם. הכוונות היו טובות, לפחות לפי הספר הזה, הסיפור של גוגלhttp://www.matarbooks.co.il/index.php?book=1366&nav=1
    שנהניתי לקרוא. אבל חלפו 20 שנה מאז שסרגי ברין נשר מלימודיו. הוא כבר לא סטודנט שנלחם ברשע, הוא מיליונר (מיליארדר?) שעושה עסקים.
    גם מיקרוסופט היו פעם הגאונים החנונים במוסך, הם לא נולדו הרשעים.
    ואפילו ברוס ספרינגסטין כבר לא הפועל השחור עם היוניון קארד וקשה להאמין לו כשהוא שר את נולד בארה"ב.
    בקרוב ייוולדו חתרנים חדשים, הם יהיו הרעננים והטובים וגוגל יתייצב כדינוזאור הרשע. זו דרכו של עולם.

  3. לא יכולתי לנסח את דבריך דנה יותר טוב

  4. פתחת בפני כיווני מחשבה שלא עלו במוחי קודם לכן.

    תודה.

  5. reut

    עמית, אנא שנה הפונט למשהו קריא יותר, אריאל לדוגמא

  6. טיימס ניו רומן זה הפונט הכי קריא , אריאל זה פונט עלוב

  7. מצטרפת לרעות. הפונט אינו מאפשר קריאה נוחה ויש בו משהו מרתיע. לטעמי

    חבל, לא?

    פוסט מצוין

  8. פוסט מעניין מאד. כשילוב של שתי התגובות הראשונות, אני חושב שהרשע התורן הבא יהיה הקוד הפתוח. זה הכיוון שהולכים אליו, והוא לא פחות בעייתי. לדוגמא, מנוע החיפוש שג'ימי וולס (מייסד ויקיפדיה שעדיין מתעורר בלילות עם זיעה קרה וממלמל – "למה לא שמתי שם פרסומות? איך זה שאני לא מרוויח כסף ישירות מהאתר הזה?") בונה שיעבוד על עיקרון הוויקי. מכיוון שהחברה שלו, לדוגמא, מבוססת אמנם על קוד פתוח אבל מטרתה היא כמו של גוגל – לעשות כמה שיותר כסף – התוצאה תהיה דומה בסופו של דבר, רק שהיא תהיה מוחבאת מתחת לכותרת "קוד פתוח" שכביכול מבטיחה שוויוניות. וגם הוא התחיל את דרכו כמישהו שרצה להפוך את הידע לנגיש יותר, ומסיים כעוד מיליארדר שפשוט רוצה להפוך את הדברים שהוא מפתח לרווחיים יותר.

  9. בני

    למה במקום ניתוי עיניני בארץ כל דבר חייב להיות טוב או רע?
    כל הטיעון למעלה הוא איש קש קלאסי בתטספת פניה לאמונות פופולריות

    אי אפשר ללמוד מזה דבר
    אי אפשר להשיק מסקנות לעתיד ולשפר
    רק הוצעת שם רע
    יופי

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s