מהרוח אל החומר – לך לאלף עזראילים

הכל התחיל לפני חצי שנה, בימים שעוד הייתי עיתונאי מוכה וגלמוד. הייתי כותב כמו מכונה, זבל שזרם מאצבעותי הזריזות לנהר הרפש הארצי שנקרא העיתונות יומית. על הכל הייתי מוכן לכתוב רק כדי לסגור את החודש ולהגיד שאני עיתונאי , משחק במילים לפרנסתי. הייתה פה גם תקווה, הייתי לפעמים מסתכל בדירה וחושב לעצמי איך נוצר לו חומר מרוח, איך מילים מצליחות לסדר לי אבנים בערימה. אז, סוג של שמחה הציצה לה מהסדקים והרגשתי חשוב. לפעמים גם כתבתי משהו שאהבתי, שהייתי גאה בו, והייתי גוזר בארשת כבוד ושם במגרה השנייה בשולחן. שנה שלמה של המתנה, שמישהו או משהו ישים אלי לב ויחליט לאמץ אותי לחיקו, ובינתיים, עיתונים יורדים מנכסיהם, עורכים מתחלפים, וסחבק ממשיך לכתוב, ממשיך לקוות.

יום אחד קיבלתי טלפון, איש עשיר מהגולה שעלה לארץ, מחפש מורה לעברית. הצעתי לו עסקה ברוח ימי קדם, שעת לימוד בעבור שעת לימוד. וכך, במשך חצי שנה שלמה נפגשנו אני והעולה החדש, לשעתיים של עברית והשקעות. העסקה עבדה כל כך טוב, שלא עבר זמן רב ועברנו ליומיים בשבוע. התגלה לי עולם, מעיין חדש של למידה שהיה כל כך מנוגד לגיהוצי המציאות שהזמינו העורכים. פתאום מספרים קיבלו משמעות, הגלגלים המטונפים של העולם, החדר האחורי שמניע את הספינה נפתח פתאום, ולאט לאט הפך ברור יותר ויותר. הרגשתי חזק, כאילו יש לי ידע של מה מתרחש מאחורי הגב, שאני מבין דברים שהעם לא מבין.

ובינתיים, הדברים החלו להסתדר בעולם הכתיבה, לא חוזה מבטיח בקבוצת צמרת אבל הסתדרו, וחשבתי שמצאתי לי מקום, לפחות לבינתיים, ונרשמתי ללימודים שוב, והיה איזה תחקיר שהרמתי שנפל מסיבות פוליטיות כאלה או אחרות, ואכזבה אבל עדיין איזה מנוע פנימי שאומר קדימה. וחוט השני תמיד הוא התקווה, שמישהו ישים לב, ומבעד לענני הפוליטיקה והחשש הקיומי משהו יתרומם. ובינתיים לימודים עם אותו האחד, וספרים שנערמים על שולחן ונקראים זה אחר זה, עולם שלם של מושגים סדר, פסיכולוגיה.

הכל היה באיזה איזון מוזר של חומר ורוח, אבל איזון שדינו פירוק, שהיה תלוי על בלימה במשך זמן רב עד שהתפרק. כי אז, פתאום ביום אחד, הגיעה ההצעה.

תגובה אחת

מתויק תחת מהחומר אל הרוח

תגובה אחת ל-“מהרוח אל החומר – לך לאלף עזראילים

  1. רונית

    נשמע נחמד ללמוד וללמד במתכונת כזו של סחר חליפין ברוח ימי קדם.
    מקווה שההצעה היתה שווה עזיבת כל זה.
    בהצלחה

כתיבת תגובה

