איך מתים מאובדן מטפחת

דניאיל חארמס הוא הגיבור החודשי שלי. לא אלאה אתכם בפרטים מההיסטוריה שלו, זה לא מקרה שויקיפדיה הוא אחד האתרים הפופולאריים ברשת, רק אקצר ואומר (אולי בהשראת חארמס) שמדובר בסופר רוסי שהמשטר הסטאלינסטי לא אהב ולכן אסר (פעמיים, בפעם השנייה באשמת תבוסתנות- אכן סיבה למאסר) ולבסוף גם הרג. חארמס כתב קטעי נונסנס קצרים ומושחזים היטב בשמות שונים, באחד מהם נתקלתי לא מזמן.

הקטע בתרגום חופשי שלי (מאנגלית) מהספר "היום כתבתי כלום", כתבים נבחרים של החתיך ההורס (האור בתמונה עושה איתו חסד). יש בו לטעמי לכידה מעניינת של ההתפרקות, חיה חמקמקה כשלעצמה. איך היא מתחילה תמיד במעין נימה זמנית וחסרת משמעות ומגיעה לאובדן הבית, הדרך, ומשם לסיום המיידי. ולמה הוא נרדם ולא נאבד? פרשנויות יתקבלו בברכה.

היה פעם איש שענה לשם סמיונוב. פעם סמיונוב יצא לטיול ואיבד את ממחטתו. סמיונוב חיפש את הממחטה ואיבד את הכובע. הוא חיפש את הכובע ואיבד את הג'קט. הוא חיפש את הג'קט ואיבד את המגפים. "טוב", אמר סמיונוב, "בקצב הזה אאבד את הכל, אולי כדאי שאלך הביתה".

 

בדרך הביתה סמיונוב איבד את הדרך.

"לא", אמר סמיונוב, "אולי כדי שאשב פה קצת".

סמיונוב התישב על אבן ונרדם.

 

(1933).

 

4 תגובות

מתויק תחת תרבות

4 תגובות ל-“איך מתים מאובדן מטפחת

  1. קטע נפלא… אבל למה לא הכנסת לינקים לכתבים שלו? עכשיו צריך לרוץ לחפש ברשת…

  2. הפרשנות שלי פשוטה מאד ואפרט בהמשך ,אבל קודם לכן אני מבקשת להגיד לך שהקטע הזה אותי ממש הרשים בפשטותו ובחוכמתו .
    והפרשנות שלי היא :
    אדם צריך לדעת מתי ואיך לרדוף על מנת להשיג , ובאיזה עוצמה ,אחרי כל דבר בחייו .
    לדעת ולהבין על מה הוא יכול להשפיע ולשנות ומתי זה לא בכוחותיו וביכולתו ,אחרת הוא ידום -ירדם בזמן ובמקום שלא הוא ירצה ויבחר להיות בו . "סוף במעשה ,מחשבה תחילה " .
    תודה לך .

  3. לא הספקתי להגיב על הרשימה שלך. הכרתי דמות ספרותית חדשה לי, ועדיין אני מעיינת בסיפוריו הקצרים שמצאתי באנגלית כשחיפשתי את שמו. איך עלית עליו?

    • amitgoldenberg

      הכרתי אותו בסלון של איזה חבר, ומאז גם אני נשאבתי לתוכו. יש משהו בכתיבה שלו שחצי סתומה חצי פוגעת בבטן הרכה משהו מטלטל. מישהו אמר לי שהוא תורגם לעברית אך טרם מצאתי ספר שלו.

להשאיר תגובה

