תוכן שיווקי במסווה של פאניקה בדה מרקר

עיתונים כלכליים מה תפקידם? לדווח על כלכלה. אבל הכלכלה משעממת, הכלכלה לא נגישה לרוב הציבור, הכלכלה מלאה במספרים ובגרפים ובאנשים מכוערים עם כרס וחולצה תכלת מכופתרת ומכנסיים שחורים באמצע החום, וקרחות, ודיבורים משמימים על כסף ועל חוב, דיבורים שאנשים לא רוצים לשמוע כשמדובר בחיים שלהם ובטח שלא כשמדובר על חיים של אנשים אחרים.

אבל עיתוני כלכלה צריך למכור, ולכן יש לעטוף את דיבורי הכלכלה בעטיפות שאנשים אוהבים. רכילות נגיד, אנשים ממש אוהבים רכילות. אז במקום לצלם את השמנים עם החולצה המכופתרת מספרים על דברים משעממים שהציבור לא מבין, אפשר, נגיד, לספר לציבור כמה הם מרוויחים, או כמה עולה הבית שלהם, ואם הבריכה שלהם מחוממת או לא, וכשהם עושים חתונה לבן, האם הם מזמינים את השמנים האחרים או לא מזמינים אותם.

אבל בכל זאת צריך לדבר על כלכלה. לדוגמא, על השוק שיורד עכשיו במהירות, זה בטח מעניין כמה אנשים. אבל אי אפשר סתם לדבר על השוק, ולהסביר בתיאוריות כלכליות למה השוק מתרסק, זה יותר מדי מסובך ודורש הרבה מילים ומעט תמונות, מקסימום גרפים. אנשים לא אוהבים גרפים. צריך למצוא דרך להמיר את הירידה בבורסה לרגש, רגש מוכר, רגש זה דבר לא מסובך. נגיד פחד, חרדה, אפשר נגיד לשים בכל הכתבות על הבורסה תמונות של אנשים בלחץ, כמו התמונה הזאת מ"כלכליסט" של האיש הזה שהוא סתם עייף אבל הפכו אותו למדוכא בגלל הירידות

או התמונה של האיש הזה שמגרד לו בקרחת והפכו אותו למיואש

אבל התמונות האלה לא מספיקות, הם מעוררות איזה שהוא רגש אבל לא רגש שמביא אנשים לקנות עיתונים, לא בתרבות הצינית שלנו.

"צריך למצוא משהו באמת שערורייתי", חשב לעצמו עורך אתר דה מרקר כשראה אתמול את השוק ממשיך בירידות, "משהו שיעורר את האנשים". הוא כינס את העורכים הזוטרים ואמר, חברים, מגיע עוד שפל כלכלי, הזמן הכי טוב שלנו, אנחנו צריכים להיות מרגשים יותר, מפחידים יותר, ציוריים יותר מכל העיתונים האחרים, אני רוצה שתצאו מהקופסא".

"למה שלא נחפש סרטים ביו טיוב של אנשים שמאבדים שליטה במהלך הירידה של השוק", הציע עורך חדש ומבטיח. "אלוהים, הציבור כל כך מטומטם שנוכל לספר לו שמדובר בסוחר אמיתי מוול סטריט". הוא חיפש ומצא את הסרט הזה.

"אבל מה עם העובדה שמדובר בתוכן שיווקי של אתר מסחר בחו"ל", שאל עורך דמיוני עם מוסר?

"זה שטויות, אף אחד לא ידע", ענה העורך שהרגיש כמי שמצא זהב עיתונאי, "מי מסתכל בכתובת של האתר שנמצאת למטה בסרט? אלוהים, בשביל רוב האנשים זה במילא כמו סינית. הם סתם מקבלים את הפיל של ההתרגשות".

הוא חשב לעצמו כמה שניות כמי שרוקח דברים גדולים, "אבל זה לא מספיק", אמר "אני רוצה כותרת מפוצצת וברורה. משהו כמו 'הקלטה גורלית – הקשיבו לסוחר בשיחת ועידה באמצע המפולת בוול סטריט'. אני גם רוצה שהכל יוסבר כבר בפתיחה, שלא יהיו אי הבנות שיהיה כתוב 'בטלו את כל הפקודות! אי אפשר לעצור את המכירות בשוק, צרח הסוחר בשיחת ועידה בין 14:30 ל-14:50 אתמול'.

הוא התיישב בכסאו כמי שסיים את מלאכתו להיום,"תעלו אותה לאתר כמה שיותר מהר", אמר מסופק. אי שם, מישהו ב http://www.stockmarketfunding.com/ התחיל פתאום לקבל טלפונים מלקוחות ישראלים. "ידעתי שהיינו צריכים לתמלל את הגרפים האלה הוא חשב לעצמו, העיתונים הכלכלים האלה, חבורת מטומטמים, הכל הם יהיו  מוכנים לאכול.

5 תגובות

מתויק תחת כלכלה הארד קור

5 תגובות ל-“תוכן שיווקי במסווה של פאניקה בדה מרקר

  1. מכיוון שאני בטוחה שאני נמנית על המטומטמים, שאין סיכוי שיבדילו בין תוכן שיווקי של אתר ובין קריאות שבר אמיתיות של סוחר ניירות ערך – אני מבינה שעובדים עלינו בעיניים ובאוזניים.
    הכל משחק תועבה אחד למולך הרייטינג, שהוא לאמיתו של דבר מלך הרווח, שהוא מלך הכסף, שהוא מלך הקפיטליזם, שלא נמצאה לו (לקפיטליזם) שום שיטה חברתית-כלכלית נגדית שעובדת.
    אשר על כן, כמו שנאמר, אני שמחה שגילית את התועבה הזאת, חג'ג' יקירי. זה לא יעזור לי להבחין בה בפעם הבאה, אבל עוזר לי לבסס את הספקנות שלי בכל מה שנקרא כלכלה. הספקנות, מצדה, לא עוזרת לי להתנהל בעולם הענקי הזה ששמו כלכלה, אבל עוזרת לי להפחית מעט מטמטומי בנושא. ועל כך תודתי לך.
    נ.ב. לא קשור, כנראה, אבל מישהו אמר פעם שככל שהספורט בארץ עלוב יותר כך גדל מספר עיתוני הספורט, מוספי הספורט וכו'.
    רוב כלכליסט, דה מרקר, דה מרקט לא עוזר לכלכלה. בכלל, מי יודע מה זה באמת כלכלה, ואיך מתנהלים במרחב הזה? 

  2. אייל

    אם אתה רוצה משהו על ה"קריסה" (שלא ממש היתה) שהוא גם מלא ריגושים וגם אמיתי צפה בוידאו הזה עם הקול של בן שמדווח אודיו ישירות מה"פיט". לא לבעלי לב חלש!

  3. amitgoldenberg

    אני פה פותח על מר ברק ואתה לא קורא? לא רציני.

    מסכים איתך לחלוטין לגבי דה מרקר. שמעתי על החברה אבל לא קראתי מספיק. אבדוק.

    חוץ מזה החיים טובים.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s