איך מוכרים הימורים במסווה של מכשירים פיננסיים

למחבר שורות אלה ישנה חיבה יתרה לחתולים המסתתרים בתוך שקים פיננסיים מהודרים. לכן, הוא לא יכל לעצור בעצמו כשראה את החפירה הפרסומית האחרונה בדמות מסחר ממונף במניות של כלל. אז, מיהר החג'ג' ורשם את עצמו כלקוח המעוניין לקבל פרטים נוספים בתקווה ליפול על איזה נציג מכירות מפולפל ולמנף את השיחה איתו ואת כל ההבטחות השונות שיקבל לרשימה שתחשוף את התחמנות המסתתרת.

ראשית לפרסומת. בדף נוצץ שכותרתו  "השוק מתנדנד – אתה מרוויח" (נדון באירוניה שלו בהמשך) מספרים לנו בכלל על מוצר חדש שנקרא מסחר ממונף במניות. ברקע הפרסומת מופיעה תמונה של שור חסון – סימן בינלאומי של שוק בעלייה. השור, כמו הלקוח תאב הבצע, חסר סבלנות, ממתין בכל רגע להתנפל על המסך, רשפי עצבים יוצאים לו מהאף ומלווים בקול את התמונה. מדי פעם הוא אף נעלם ומגיח לאחר כמה שניות מהצד, נוגח בזכוכית המסך ושובר אותה.

נרשמתי באתר. כחמש עשרה דקות אחרי נדלקה אצל אחד מנציגי כלל נורת הפראייר היומית והוא התקשר. בשיחת הטלפון הקצרה שבה הבהיר לי את הפוטנציאל האדיר במוצר הנמכר הגענו לפרטי החתול. כלל מציעה למשקיעים בחירה של חמש עשרה מניות שעליהם מקבל הלקוח מינוף של פי חמישה עשר.

מדובר בעצם על רולטה פיננסית שממנה אפשר לבחור מספר אחד מתוך חמש עשרה. רולטה ככל הרולטות שבה הסיכוי להרוויח קטן ביותר ושהבית עושה ממנה רווחים מכובדים בכל מקרה. רולטה שאין עליה רגולציה, שלא נעשית בהיחבא או בספינת שעשועים שיוצאת למים בינלאומיים, אלא באתרים הראשיים של עיתוני הכלכלה.

כדי להדגים עד כמה מסוכנת ההצעה הממונפת של כלל ננסה לדמיין השקעה של סכום של 400 דולר. המינוף, שהוא בעצם הלוואת כסף שניתנת על ידי כלל, מאפשר לי להכפיל את כספי פי חמש עשרה ובעצם להשתמש ב6000 דולר במקום ה400 שהבאתי איתי. השימוש בהון גבוה יותר, מאפשר לי להרוויח יותר כסף ממה שיכולתי לפני. נניח שהמנייה שקניתי עלתה ב10%, בלי המינוף של כלל הרווחתי 40 דולר בלבד (10% מתוך 400$), עם המינוף הרווחתי 600$ (10% מ6000 הסכום החדש). ההבטחה הזאת לרווחים גדולים יותר, היא זאת שמצליחה לשכנע את הקהל הרחב שמדובר במוצר שעתיד להביא לו את הבוננזה המיוחלת. אולם, המינוף לא רק משחק רק לטובתו של המשקיע אלא גם לרעתו. אם הפסדתי 10% מתוך 400 הדולרים שהשקעתי בהתחלה ישארו לי 360 דולר. אולם במקרה הממונף אני משחק עם 6000 אבל יכול להפסיד רק את 400 שהבאתי, ולכן במקרה של ירידה כזאת של 10% יצאתי מהמשחק.

ההפסדים המהירים שמציע לנו המינוף לא כוללים בתוכם את העמלות הגבוהות שלוקחת כלל על ההשקעה, שהופכות אותה אפילו למסוכנות יותר.

ניקח לדוגמא את מניית חברת סיטי, שעל מכירתה וקנייתה לוקחים בכלל 3 סנט.

"3 סנט למנייה", ענה לי נציג המכירות כולו זחוח, "זה לא כסף".

3 סנט, החיים הטובים, מהם שלושה סנט עלובים מתוך 400 הדולר שיש לי?  אלא מה, מחירה של מניית סיטי הוא רק 4$. לכן, אם השקעתי 400 דולר וקיבלתי מינוף של פי חמש עשרה, קניתי בעצם מניות ב6000 דולר, או במילים אחרות 1500 מניות. 1500 מניות כפול 3 סנט, הופ כבר נעלמו לי 45 דולר. מכיוון שבסופו של דבר אצטרך למכור גם את המניות, יעלמו להם עוד 45. והנה בלי למצמץ נותרתי רק עם שלוש מאות ועשרה דולר (400 הראשונים פחות 90 מעמלות).

אם כך נותרו לנו 310 דולר שממונפים ל6000 דולר. באחוזים – בערך 5%. כלומר, אם הפסדתי 5% מתוך 6000 הדולר שבהם אני משחק, הפסדתי את כל הכסף. משמעות העניין היא שכל ירידה, אפילו אם תהיה מקומית ביותר, של 5% בערך המניה של סיטי תסיים לי את ההשקעה.

מניות, כמו שאתם יודעים, נעות בגלים. הגלים של סיטי, כך מספרת לנו ההיסטוריה, גלים גבוהים הם, בחודש וחצי האחרון ירד ערך המניה ב27%, לפני כן עלתה המניה ב 25% ובסך הכל מאז תחילתו של המשבר הכלכלי מחיר המנייה ירד בלא פחות ב 80%. סטיית התקן היומית של המנייה הוא 3.3% ביום בשנה האחרונה. הסיכוי אם כך שערך המנייה ירד באופן מקומי ב5% הוא אחוז גבוה ביותר וכך גם הסיכוי שאפסיד את כל הכסף שהשקעתי בתקופה קצרה ביותר.

נחזור אל הסלוגן "השוק מתנדנד – אתה מרוויח", פיסת אירוניה בתוך המכשיר הפיננסי של כלל. שהרי הדבר האחרון שירצה משקיע ממונף הוא שהשוק יתנדנד כיוון שכל תנודה גדולה מדי כלפי מטה, אפילו אם היא חלק ממומנט עליה גדול יותר, תכלול בתוכה העלמה של כל הסכום ההתחלתי. סכום ההשקעה המינימאלי שדורש המכשיר החדש של כלל הוא 100 דולר בלבד. בסכומים כה נמוכים אפשר רק לדמיין את סוג האוכלוסיה שתימשך להבטחות השווא שמתגלות באתר האינטרנט.

במשך החודשים האחרונים ביטאתי את ביקורתי בנוגע למכירת מכשירים פיננסיים מסוכנים באינטרנט והצגתם כאפשרויות רווח קלות. הרשימה מתחילה כמובן בחברות מסחר יומר כטריידנט ודומיה, ממשיכה במכשירי מספר המט"ח המסוכנים ביותר וכעת עוברת אל שוק המניות עם ההצעה של כלל. בשורות אלו יש קריאה לרגולציה אמיתית שתגביל את אפשרות הפרסום של מכשירים פיננסיים אלו, תקטין את המינופים האפשריים לציבור הרחב ותעלים את תופעת ההימורים בשוק ההון שקוראת פה בשנים האחרונות, ממנה מעלימים המחוקקים את עיניהם.

6 תגובות

מתויק תחת כלכלה הארד קור

6 תגובות ל-“איך מוכרים הימורים במסווה של מכשירים פיננסיים

  1. אייל

    פעם, היהודים היו מתחמנים את הגויים, מלווים להם בכל מני ריביות. היום, היהודים חיים ביחד במדינת ישראל אז הם מתחמנים אחד את השני.

    מה שקורה בארץ בתחום הפיננסי, החל מייעוץ בבנק, דרך הרמאות בפורקס ועד טריידנט זה פשוט גועל נפש. עד שהמחוקקים לא יחליטו לעצור את המערב הפרוע הזה הגופים האלו יעשו מה שבא להם, וכנראה גם ימשיכו לישון טוב בלילה.

  2. amitgoldenberg

    אמן חביבי. לצערנו אין מישהו אחד שמבין את חומרת המצב ועד כמה אנחנו מאחור בעניין לעומת העולם המתוקן.

    חכה לי אני עובר לגור איתך בתאילנד.

  3. כל מילה בסלע. אהבתי מאד.
    כשכסף אינה נתפש כגמול לעשייה, אלא מטרה בפני עצמה – כך הדברים נראים. רע. חסרי תכלית.

  4. כרמלה לכיש

    חג'ג, הכלכלה יותר מעניינת מהפילוסופיה? מה פתאום?
    חיש כאן מייל שקיבלתי ואני מעתיקה אותו. תגיד לי, באִמְ'שְך, מה זה?
    אני לא משיבה להם, הרי ידוע לי כי שומר פתאים ה', אז מה לי לשים עצמי כחכמה ולאבד את השמירה הזאת? לא שווה ומסוכן. הנה המייל.
    סתם מעניין אותי מה הם זוממים. בחיים לא הייתי Beneficiary של אף אחד, ולאף אחד אין סיכוי להיות מוטב או יורש שלי. מה הקטע? מרמה, זה ברור, אבל אולי זה די מתוחכם ויש לך חשק לעמוד על טיבו?

    UPS DELIVERY SERVICE DESK UPDATE דואר נכנס X carmelal1@bezeqint.net X
    השב
    FIRST LAST ✆
    הצג פרטים 12:21 (לפני 1 שעה)
    Dear Beneficiary,

    It is obvious that you have not received your fund which is to the tune of
    $1.5Millon Dollars due to past corrupt Governmental Officials who almost
    held the fund to themselves for their selfish reason and some individuals
    who have taken advantage of your fund all in an attempt to swindle your fund
    which has led to so many losses from your end and unnecessary delay in the
    receipt of your fund.

    Get back to this office for more updates.

    John Pedro.

    • amitgoldenberg

      כרמלה יקירתי, אלא אם כן את ממתינה לאיזו ירושה או קרן של מיליון וחצי דולר, אני חושש שמדובר ברמאות.

      אם את כן ממתינה – התינשאי לי ?

  5. ובכן, עוד סיבה למה אני לא אוהבת להשקיע. ובטח אצל אנשים שאני לא מכירה, שמוכרים לי ניסים ונפלאות.

    בכלל, אם איש שיווק פיננסי אומר לך על המוצר שלו שהוא מצוין, מדהים וכו', תמיד תיקח בעירבון מוגבל. מי יכול לקחת אחריות על הבורסה? רק מי שחושב שאנשים הם טמבלים.

כתיבת תגובה

