מה היא בוננזה – נווה מדבר בשממה של חיפושים

לכל בלוג יש את מילות החיפוש הנפוצות בגוגל שבזכותן מגיעים אליו קוראים עוברי אורח. החיפושים שמביאים קוראים אל הבלוג הנוכחי מתרכזים בשלושה צירופי מילים.

השלישי בסדר החשיבות הוא המוזר מכולם. באמת שאין לי הרבה מה להגיד על "זקנות מצליפות" ומדוע צמד המילים הוא דווקא זה שמביא לכאן קוראים. לאלו שמתעקשים להוציא ממני טקסט בנושא אומר רק שחבר מבריק במיוחד ציין שאם צריך לתייג את הפטיש לזקנות שמצליפות תחת כותרת באתר פורנו היא תהיה: אנשים שעושים דברים שאין להם נטייה להיות טובים בהם במיטה. כי מה היא הצלפה טובה אם לא ירייה מדוייקת וחזקה שמכה בכוח רב על העור הרך? ומה הן זקנות אם לא האחרונות שיכולות למלא את המטלה בהצלחה? לאהוב זקנות שמצליפות במיטה זה כמו לאהוב ג'ינג'ים שמסווים את עצמם בתוך המון, או לחפש פסי שיזוף אצל חשפניות מחוף השנהב. בקיצור, אין לי הרבה מה לתרום בנושא אוהבי/ות זקנות מצליפות יקרים/ות, איתכם/ן הסליחה.

על החיפוש השני בתכיפותו, מילים הקשורות למאיר ברק וחברת טריידנט, אני שמח באופן מיוחד. כתבתי על ברק כאן וכאן ובטח עוד אמשיך לכתוב בעתיד. מי ייתן ויהפוך להיות מספר אחת.

אולם, החיפוש הראשון בשכיחותו שמשום מה מביא אלי אנשים הוא השאלה "מה היא בוננזה". עם קהל הקוראים הזה אני מרגיש שאני עושה עוול. הבלוג הזה מופיע שני תחת החיפוש לשאלה (ומקשר דרך אגב לפוסט שפרסמתי על מאיר ברק, ההוא ממספר שתיים שהוא אחד הסוחרים הגדולים בבוננזות) ולמרות זאת לא ניתנת בבלוג תשובה הולמת לשאלה. לכם, תמים יקרים שלי, החלטתי לתת הגדרה מלאה.

בוננזה הוא מושג שקיבל את שמו בהשראה מסדרת הטלוויזיה Bonanza ששודרה ברשת NBC בסוף שנות החמישים של המאה הקודמת. הסדרה עסקה  בחיים במערב הפרוע לפני פריצת מלחמת האזרחים ומשם יונקת את הקשר הסמנטי לבוננזה הנוכחית. בדיוק כמו המערב הפרוע, שהיווה מקור לאשליית ההצלחה המהירה והכסף הקל, וסימא את עיניהם של אלפי מחפשי גורל, כך מסמאת הבוננזה המודרנית את עיני הציבור הרחב. הבוננזה, אם כך, היא החלום. האשליה שעבודה אינה תנאי הכרחי לעושר, כל מה שצריך הוא רעיון טוב, ממש טוב, גאוני אפילו, נגיד – שלט רחוק לבוילר או קונספט חדשני לסידרת ראליטי, כדי להפוך את בעליו למיליונר.

השוגה באפשרות קיומה של הבוננזה בטוח שעלה על רעיון גאוני, כל כך גאוני שמישהו יהיה מוכן לשלם לו עליו. הוא מתעלם מהעובדה שכל האנשים שהוא מייחס להם בוננזה (מארק צוקרברג היא דוגמא נפוצה) לא רק שעבדו קשה על הצלחתם, אלא בדרך כלל גם היו מוכשרים במשהו. הלוקה בבונזזה בטוח שיש מקצוע ששמו רעיונאי, הוא בטוח שהמקצוע הזה הוא בדיוק בשבילו. בשביל להיות רעיונאי לא צריך לרכוש שום ידע או כשרון, רעינואיות היא כישרון מולד שרק לו ולמעטי מעט יש בעולם. זה הוא יעודו.

בוננזה לא חווים או מגשימים, בוננזה דופקים, כמו שדופקים קופה, אך בניגוד לקופה, שנרמזת בה מידה של תחמנות, כל מה שצריך כדי לדפוק את הבוננזה הוא לעלות על רעיון גאוני.

הבוננזה היא האשליה האולטימטיבית, היא ניזונה משאריות הגילוף של אלי הענק של הקפיטליזם, נארגת מחוטי עצלנות ונארזת באופן ידידותי למשתמש ומתאים לשיחות סלון, לדיוני בר של אמצע שבוע ומגיעה גם בצורת סיפורי אגדות על איזה חבר עלום שלא עשה שום דבר, בחיי, רק היה לו רעיון, איזה בוננזה הוא דפק.

תעשיית הבוננזה מעסיקה (לא בתשלום, תכנס איתנו בשותפות ותתחלק בעתיד ברווחי הענק) אלפי מעצבים תעשייתיים שאיתם נפגשים לפגישות ייעוץ, מאות חברי משפחה עם רקע בתקשורת, המון יזמים וחובבי טכנולוגיה ומדע פופולארי. היא נותנת השראה למאות אלפי ישראלים, רובם ברדיוס של עד שנה מהשחרור או הטיול לחו"ל אך לעיתים גולשת גם לגילאים מאוחרים ובכל אופן חוזרת תמיד בגילאי המעבר. היא מאפיינת בעיקר גברים, מתאימה היטב להורדת ראשים וג'וינטים, נוח לה עם אבטלה (סמויה או גלויה). הבוננזה לא רוצה ממך דבר, רק שתאמין.

7 תגובות

מתויק תחת כללי

7 תגובות ל-“מה היא בוננזה – נווה מדבר בשממה של חיפושים

  1. הנה מבט קצת שונה על הקשר שבין רעיון מבריק, עבודה קשה ותוצאה טובה.
    רעיון מבריק – אין כמוהו. באמנות על כל ענפיה, בכתיבה יצירתית, בחשיבה יצירתית, כנראה שגם בתורת הלחימה והצבא, אולי גם בכלכלה יצירתית, אבל אני נשבעת שהמצאתי את המושג הזה עכשיו, כי אין לי מושג האם הוא קיים בכלל, או יכול להתקיים.
    עבודה קשה – זה בסדר. אם צריך לעבוד קשה – יאללה,
    ר–בו–טה!
    תוצאה טובה – נהדר. ברכה.
    אבל לא מוכרח להיות תמיד קשר בין שלושה אלה. לא חייב!
    יש תוצאה טובה לרעיון מבריק, והיא הגיעה בעבודה לא קשה, סתם בקלות – מה רע? הלוואי שיקרה כך לכל מי שאני אוהבת.
    לא מוסרי להצליח בלי לעבוד קשה? לא נכון!
    לעבוד קשה על אחרים – זה לא מוסרי, ומגעיל.
    לא מוסרי לא להצליח כשעבדת קשה? לא נכון. השאלה מה עשית בעבודתך הקשה. אולי לא היה לך מזל, אולי אתה חמור שהלכת לדבר הכי קשה ולא ידעת מה הוא שווה, ומה לעשות בו? אולי יש עליך קללה כמו של סיזיפוס?
    וזה המקום לספר שעבודה סיזיפית היא לא עבודה קשה באשר היא קשה, אלא עבודה קשה שאין בה כל תועלת, שום תכלית, שום תוצאה, והיא עונש שהוטל על סיזיפוס מגלריית האלים היווניים. הוא היה מרושע, והתחצף לאלים היותר חשובים ממנו, מר סיזיפוס, על כן נענש בהתאם: המסכן מעלה חבית במעלה ההר עד לפסגה, והופ, זו מייד מתגלגלת לה למטה במדרון אל המישור, וחוזר חלילה, בכל יום.
    בכלל, קדושת העבודה באשר היא עבודה, או עבודת כפיים, או עבודה חקלאית, עברה אצלי מהעולם, וזה התחיל מזמן, כשעבדתי בקומונה בקיבוץ, בזמן הריון. לא יכולתי לעשות עבודה אחרת, מחמת מגבלה פיזית. אבל, אין לי מושג איך מתקנים גרביים, אני לא יודעת לגהץ, לא מבינה שום דבר בבגדים, בדים ודוגמאות. אין בררה. עבודה היא עבודה. השתעממתי פחד, ושום דבר טוב לא יצא מהעבודה שלי, מלבד דבר אחד: עבדה שם בחורה זריזה וחרוצה ושמה עידית, והיא הייתה ידועה בכך שאהבה סרטי קולנוע, וראתה רבים מהם בתקופת נעוריה בצ'ילה. במהלך העבודה היא סיפרה לנו סרטים שלא הגיעו עדיין לארץ. זה היה שווה!
    קומונה הוא השם של מחסן הבגדים בקיבוץ, בימים שהבגדים, חוץ מלבָנים וגרביים, היו משותפים. חלוקת הבגדים הייתה רק לפי גודל הבן אדם וגודל הבגד. אחר כך זה השתנה לגמרי, אבל השם קומונה, איך שהוא נותר הרבה שנים.
    זהו, שאין לי רעיון מבריק בלי עבודה, אז אני הולכת לעבוד על ספר שלי כדי לעשותו מחזה.
    ולא, לא תהיה זו בוננזה, יש להניח.
    נכון שהבלוג שלך, עמית, לא נועד לכך שאֲבַלֵג בו אני? אז סליחה, וזהו. לא אעשה זאת יותר.

  2. baruch

    חגג אתה מלך.זה רשום מאוד יפה וכיף לקרוא.
    אני מקווה שאני הייתי ההשראה שלך לכתיבה, שכן אם אני לא טועה ממני למדת את המונח .
    בכל אופן עברו כבר עשר שנים מהרגע בו חשבתי לעצמי שהבוננזה תגיע ואני מרגיש שלאט לאט היא מתרחקת ממני.
    לא שהפסקתי להאמין – אבל אני כבר לא חושב עליה כמו פעם.
    מתישהו היא תבוא.
    או שלא.

  3. בוננזה תמיד מתקשר לי עם משהו שלילי. מה שבא בקלות באותה הקלות ייעלם.

כתיבת תגובה

