מחיה מתים ומתיר אסורים

הקטעים השכוחים ביותר בעולם הכתיבה הם קטעים שהשארת מחוץ לספר שעוד לא פורסם. דאבל שכוח. מעמדם האונתולוגי זהה לשרבוטים על מפית בבית קפה שנזרקת בפינוי, לטפסי אל-תור שטעית במהלכם, לעיטורים בצידי דפדפות שנעשים בלי משים במהלך שיעור וידחסו בתוך תיקי בית ספר עמוסים. הם כלואים בקובץ נפרד, במקרה שלי "ונתנה תוקף – אקסרות". עשרים וחמש אלף, שבע מאות תשעים ושמונה אסירות במאסר עולם ספרותי. אני מבקר אותן לפעמים, חש בהתרגשותן כשהן עולות על המסך. לפעמים עולה בי הרצון לשחרר חלק מהן, אבל אז מה יהיה איתן? הן לא באמת נועדו להתמודד עם העולם. הן כמו גור נמרים שגדל לו בשבי וכמה שעות אחרי ששוחרר בג'ונגל הוא כבר נאכל על ידי בני מינו. ובכל זאת, היום שורה עלי הנדיבות, פתחתי את הכלא וקראתי בכריזה, היום גבירותי יהיה יום המזל של קטע אחד.

—-

הלו,

שלום, איך אני יכולה לעזור לך?

קוראים לי גלבר.

אני לא צריכה לדעת את השם שלך, זה לא הכרחי.

זה לא מפריע לי, להיפך, אני רוצה שתקראי לי בשם.

אוקי, אמרת גלבר נכון? השם שלך מוכר לי, אתה מתקשר לכאן הרבה?

מממ…הרבה, אני לא יודע מה זה אומר, אני מתקשר מדי פעם…

אני מבינה,

אם את מנסה לבדוק האם אני אחד מאלו האובססיביים שמתקשרים כדי לנשוף על השפופרת או ללחוש גסויות, אז אני לא אחד מאלו.

שתיקה.

קצת חוצפה ממך לרמוז לדברים האלה בלי ששמעת ממני מילה.

אני לא מנסה לרמוז לשום דבר גלבר, זאת בסך הכל בדיקה שגרתית, אין צורך להתרגז.

אני לא מתרגז, ובכל אופן לא את צריכה להחליט האם אני עצבני או לא עצבני.

שתיקה. בוא נתחיל מהתחלה. הי גלבר, נעים מאוד, איך אני יכולה לעזור לך.

הי, נעים מאוד, יש לי בעיה.

מה הבעיה?

אני בשלילת רשיון.

אוקי, למה אתה נמצא בשלילה?

כי עשיתי יותר מדי תאונות.

סיבה הגיונית.

אבל תאונות קטנות. לא משהו גדול, דפיקה של פגוש פה ושם.

לפחות לא פגעת באף אחד.

פגעתי? מה פתאום! למה שאני אפגע? מכות קטנות אני אומר לך.

לפעמים אנשים פוגעים בלי שהם רוצים.

אל תתחילי איתי עם משפטי פסיכולוגיה בגרוש, זה לא העניין עכשיו, העניין הוא השלילה, אכפת לך אם נחזור לשלילה?

אוקי, השלילה. אתה מרגיש רע לגביה, העובדה שאתה לא יכול לנסוע מלחיצה אותך?

לא, כלומר כן,אני מרגיש רע לגבי השלילה, אבל זה לא העניין, הדברים הסתדרו טוב מאז, התחלתי לנסוע באופנים, לאסוף אופנים. אני מאוד אוהב קלאסיקות.

קלאסיקות?

כן, אופנים ישנות את יודעת, חמישים, שישים, שבעים…

נראה לי שאני יודעת.

לא משנה, זה לא העניין, לא האופנים וגם לא השלילה. העניין הוא למה קיבלתי את השלילה.

בגלל התאונות?

כן, אבל הם לא היו סתם תאונות, כלומר לא ממש תאונות שקרו במקרה, תכננתי את התאונות האלה.

תכננת? מה, ממש עשית את התאונות האלה בכוונה?

כן… אפשר לומר, אבל את חייבת להבין, לא תכננתי לפגוע באף אחד, אני לא מסוגל לפגוע…

אז מה תכננת שיקרה כשתעשה את התאונות "הקטנות" האלה?

את אומרת קטנות ואני רואה שאת לא מאמינה לי.

אוקי.

מה אוקי? מה אוקי? את מאמינה או לא מאמינה?

בוא נגיד שעד שלא תוכיח לי אחרת אני מאמינה.

למה שאני אוכיח לך אחרת, אני אומר לך עכשיו שלא תכננתי לפגוע.

אז מה תכננת?

שתיקה.

את מבינה, אין הרבה בחורות בירושלים. מאוד מאוד קשה למצוא, מאוד קשה.

לא, אני לא מבינה.

וגם אם מצאת, לך תשיג ת'מספר של הבחורה. את יודעת כמה מטורפים יש בעיר הזאת, שיקחו טלפון של בחורה ואחר כך יטרידו אותה שבועות, חודשים, ישגעו אותה, אני אומר לך, תאמיני לי.

אני מאמינה לך.

שתיקה.

אז אמרתי לעצמי, איזה דרך יותר טובה להשיג טלפון של בחורה מלהכנס לה באוטו, לא משהו גדול, דפיקה קטנה, ואז יש את כל סידורי הביטוח והשיחות, זמן מצוין ליצור קשר, לפתח יחסים.

רגע, אני רוצה להבין, נכנסת בבחורות עם האוטו כדי להתחיל איתן, כדי להשיג מהן מספרי טלפון?

כשאת אומרת את זה ככה זה נשמע יותר חולני ממה שזה.

אבל התשובה היא כן?

כן, מה קרה? אנשים עושים דברים הרבה יותר מטורפים מזה בשביל אהבה, אז נכנסתי בכמה פגושים, למה לי זה לא עלה? את יודעת כמה תיקונים שילמתי, שלא נדבר על תעריפי הביטוח, ועכשיו השלילה הזאת, אבל השלילה דווקא יצאה טוב, את יודעת, כמו שאמרתי בגלל האופניים, הקלאסיקות.

ולא הרגשת שאם תבוא לבחורה שבחרת להכנס לא באוטו ותגיד לה, שלום, אני גלבר, רוצה לשתות כוס קפה היא אולי תסכים?

מאיפה את?

אני מצטערת, אסור לנו למסור מידע פרטי של המרכזניות במרכז התמיכה, היו עם זה בעיות בעבר.

את אומרת את זה כאילו מחר אני מחכה לך בחנייה ונכנס לך באוטו. לא משנה, ברור שאת לא מירושלים, הדברים לא עובדים פה ככה.

אז איך הדברים עובדים?

בירושלים, אם את בחורה, מה שאין שום סיבה שתהיי ועדיין תשארי בחור הזה, כל מה שאכפת לך הוא לחיות את החיים שלך בשלווה. כל מי שבא לדבר איתך, בטח עם הוא שמן ומכוער כמוני, עדיף לך פשוט לא לענות ולהמשיך הלאה.

אוקי.

בכלל עוד בתקופה הזאת, בטח שמעת על הענן חול הזה שהיה פה אתמול, את יודעת איזה נזק זה עושה למי שמחפש בחורה בעיר הזאת, את יודעת שיקח שבועות עד שהדברים ירגעו פה, ועד אז, יש לך מזל אם אתה רואה בחורה ברחוב בכלל.

ובכל זאת, זה קצת קיצוני להכנס בהן עם האוטו, אתה לא חושב?

קיצוני? מה את מבינה בקיצוני, יושבת לך שם עם האייס קפה שלך בתל אביב ומדברת בטלפון ואין לך מושג מה המילה הזאת אומרת. מתי פעם אחרונה היית בעיר הזאת בכלל שיש לך זכות לדבר ככה על מה קיצוני ומה לא, אנחנו פה קיבלנו בעלות על קיצוני.

גלבר, אני חושבת שכדאי שתרגע.

שאני ארגע? אם היית מרגיעה אותי הייתי נרגע, למה את חושבת שהתקשרתי, כדי שתכעיסי אותי? כדי שתטיפי לי מוסר? אני אומר לך שאני נכנס במכוניות של בחורות מרוב יאוש ובמקום לנחם אותי את אומרת לי להרגע.

אני מנסה להרגיע אותך,

מנסה? הנסיון שלך לא מספיק טוב, אז אולי כדאי שתרדי מהקו ותתני למישהי אחרת, אולי מישהי יותר מנוסה ממך תוכל לעשות בשבילי את העבודה. את יודעת, אני משלם כסף על השיחות האלה, טלפון עולה כסף.

גלבר, אני מבקשת ממך.

אל תבקשי ממני שום דבר, תעבירי אותי למישהי הבאה.

אני מצטערת, אנחנו לא מחליפים בין מרכזניות.

חתיכת שירות דפוק יש לכם שם את יודעת? חתיכת שירות דפוק. ואם הייתי יכול, כלומר אם היה לי רשיון, אולי הייתי מגיע למרכז ומגיש עליך תלונה. כזאת חוצפה. תעבירי אותי למשהי אחרת עכשיו, עכשיו את שומעת אותי, עכשיו. הלו? הלו? הוא מטיח את הטלפון בעצבים, אחר כך נשען על הכסא. אחד מהנהגים שנכנס למשרד מוצא אותו ככה, מה גלבר, הוא שואל, למה אתה מזיע כל כך?

אל תדחוף את האף בעניינים לא שלך הוא עונה, ועיניו פונות לכוון אחד, רצות בחוריהן כמו עכברים במנוסה.

2 תגובות

מתויק תחת ונתנה תוקף The becoming

2 תגובות ל-“מחיה מתים ומתיר אסורים

  1. Rachelli

    יפה-ה -ה! !למה גניזה? מה זה לא רמה? מה פספסתי? מה זה לא בספר? למה?
    שבת שלום!

  2. amitgoldenberg

    תודה בובה. הקטע מציג פנים של גלבר שהוא מעדיף שישארו בינו לבין המחבר.

כתיבת תגובה

