איך למות למען ארץ ישראל (השלמה)

בכביש מנחם בגין בירושלים יש גוש אדמה שהוקף בבטון. משני צידיו עוברים הנתיבים. בתוכו ספון יהודי שרגע לפני שנפח את נשמתו לא האמין בחלומותיו הפרועים ביותר (האם למתים יש חלומות?) ששנים רבות אחרי שיהפוך לזבל אורגני ותפרח נשמתו ותנחת על צב יבשה ילחמו על חייו אברכים, ישרפו צמיגים, ישליכו חיתולים מלאי צואה, ויעשו בוקה ומבולקה עד כדי הזזת הכביש, והקפאת רגבי האדמה, ולכידתה של טיפת הכלום בין הנתיבים.

כך נח לו השום דבר שהוא הקבר, עוצר אדמה אמיתית מלכת, והופך לי את האדמה בפנים. ואני חושב על איזו דרך מצויינת זו לקבוע אדמה כשלך. שהרי מתים לא זזים, לא עוברים דירה, לא חווים משברים אידאולוגים. הם לא רוצים לשפר את איכות המוות ולהגדיל את הקבר. המתים הם התחייבות על שטח שאי אפשר להזיז.

מה שמביא אותנו לשאלה האמיתית. איך זה ייתכן שקהילת המתנחלים לא עושה שימוש טוב יותר בעניין הקברים? איך מועצת ישע לא חשבה על הפתרון הגאוני? הרי קבר הוא ההתנחלות האוליטימטיבית. שלחו את כל המתים להיקבר בשטחים, הביאוהם מירושלים ומהמרכז, הגדילו את השטח והקטינו את אפשרות הפינוי. אם הייתי יועץ אסטרטגי במטה של מרזל, הייתי מוצא איזה רב שיתן פסק הלכה, והופ, מצווה להקבר בשטחים הכבושים. אתם רק יכולים לדמיין את הסיבוך הבירוקרטי, להתנחלות נוקדים 650 תושבים הזקוקים לפינוי, וחמשת אלפים קברים.

9 תגובות

מתויק תחת פוסט טראומה

9 תגובות ל-“איך למות למען ארץ ישראל (השלמה)

  1. דודי

    בגוש קטיף זה לא הפריע.

    ההלכה אינה אוסרת על פינוי קברים, בדיוק במקרה שקבר ישן מפריע להתפתחות העירונית. ראה למשל הסעיף "פינוי קברים" בערך על קבורה ביהדות בוויקיפדיה http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A7%D7%91%D7%95%D7%A8%D7%94_%28%D7%99%D7%94%D7%93%D7%95%D7%AA%29

  2. amitgoldenberg

    תודה! מדוע אם כך, מתנהלים מדי פעם קרבות על פינויי קברים, ואיך אפשר לנצל את העניין?

    • עופר

      ולמרות תקדים גוש קטיף, דודי, פינוי קברים הוא עדיין אקט מסורבל, איטי ובירוקרטי הרבה יותר ממעיכה לילית של די-9 של קרוונים שהוצבו שם ימים ספורים קודם לכן. משחקי החתול-עכבר שהמתנחלים מנהלים עם הצבא במאחזים הלא חוקיים יהפכו איטיים הרבה יותר- ובכך יטיבו עם המתנחלים- אם מה שיוצב על הגבעות הם קברים ולא קרוונים.

    • דודי

      זה שאין איסור לפנות קברים במצבים מסוימים, זה לא אומר שאפשר לפי ההלכה לפנות מתי שרוצים ולכל מטרה שרוצים, שכן קיים מושג של כבוד המת (לא רק בהלכה, אלא בנורמות של מרבית התרבויות האנושיות).

      כך שיש מקום לפרשנות. היכן שיש מקום לפרשנות, יש מקום למאבקים ולקרבות, שהרבה פעמים משרתים מטרות זרות להלכה, ואינטרסים ארציים לגמרי של גופים מסוימים (כמו "אתרא קדישא").

  3. גילעד

    לפני כמה שנים קראתי מאמר על השימוש של מתנחלי חברון בקברים ובמוות כדרך לקבע את זכותם על המקום, כמה שאני זוכר זה היה מאמר מאד מעניין ודי מצמרר.
    חיפשתי באינטרנט את הגליון שזה היה בו אבל אין את המאמר על הרשת, אם זה מעניין אותך זה הופיע בארץ אחרת גליון 32: חברון: תשוקות דתיות ונרטיבים סותרים.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s